
Kuka? Aikuiskouluttaja Karen Deckers, Brysselistä Belgiasta.
Mitä? Job shadowing ‑vaihdossa Jyvälässä Erasmus-ohjelman rahoittamana.
Oma kuvaus: Enemmän auttaja tai valmentaja kuin ongelmanratkaisija. Ensisijaisena tavoitteena vahvistaa työssään opettajien ja työntekijöiden itseluottamusta.
Kiinnostavaa: Katsellessaan lapsena, kuinka jotkut lapset kiusasivat toisia, mietti kiusaajienkin tarvitsevan apua ja tukea, mikä johti myöhempiin koulutus- ja uravalintoihin psykologian ja sittemmin sosiologian parissa.
Belgialainen aikuiskouluttaja Karen Deckers saapui Jyvälään Erasmus-opettajavaihdossa lokakuussa. Jyvälässä hän tutustui talon toimintaan ja piti jyväläläisille työpajan ongelmanratkaisutaidoista. Työpaja oli nimeltään Dealing with problems: How to enhance your problem-solving skills, ja siinä käytiin läpi ongelmanratkaisua eräänlaisena prosessina omine välivaiheineen. Ennen työpajaa Karen ehti istahtaa hetkeksi kertomaan taustastaan, Belgian koulujärjestelmästä ja vähän muustakin.

Belgiassa koulutusjärjestelmä on vahvasti kahtiajakautunut: pitkälti koulutuksesta vastaavat yhdessä valtio ja katolinen kirkko. Valtiolliset koulut ovat julkisen hallinnon alaisia, kun taas katoliset koulut muodostavat oman laajan ja historiallisesti vahvan verkostonsa. Näiden kahden rinnalle on syntynyt joitakin riippumattomia toimijoita, kuten Karenin pääasiallinen työnantaja CVO Semper. Semper syntyi viisi vuotta sitten, kun joukko pieniä kouluja Brysselin ympäriltä yhdistyi luodakseen uuden, riippumattoman koulutuskeskuksen. Semper toimii samalla julkisella rahoituksella kuin muutkin koulut, mutta itsenäisemmin ja vapaammin, pyrkien yhdistämään molempien vallitsevien järjestelmien parhaat puolet sekä säilyttämään opetuksen inhimillisyyden ja vapauden byrokraattisten rakenteiden ulkopuolella. Käytännössä Semperin toimintapisteet ovat levittäytyneet ympäri Brysseliä ja sen ympäristöä.
Jyväskylässä Karen vieraili vajaan viikon verran päästen tutustumaan Jyvälän toimintaan ja saunomaankin. Suomalaisen kulttuurin hän koki belgialaista hiljaisemmaksi ja varautuneemmaksi, mutta itse Jyvälässä hän koki tulleensa kohdatuksi oikein lämpimästi ja ystävällisesti. Karenista oli mielenkiintoista huomata, että vaikka Suomen aikuiskoulutus poikkeaa paljon Brysselin käytännöistä, ongelmat ovat pitkälti samanlaisia. Sekä Suomessa että Belgiassa pohditaan, kuinka rahoittaa koulutusta ja samalla huolehtia ihmisten henkisestä hyvinvoinnista. Belgiassa koulutuksen rahoitusta kohdistetaan nykyään entistä vahvemmin välittömästi työllistävään koulutukseen, jolloin ihmiset jäävät entistä enemmän vaille apua ja tukea mielenterveydellisten ongelmiensa kanssa. CVO Semperissä painotetaan yksilön kokonaisvaltaista hyvinvointia – ajatusta siitä, että ihminen ei voi oppia, jos ei voi hyvin. Jyvälässä hän on ollut vaikuttunut siitä, kuinka paljon kursseilla korostetaan käsillä tekemistä, kehon kuuntelua, joogaa ja rentoutumista.
Karen pitää CVO Semperiä yhtenä Belgian mielenkiintoisimmista aikuiskoulutuskeskuksista, ja onkin ylpeä saadessaan työskennellä paikassa, joka hänen mukaansa pyrkii säilyttämään opetuksen inhimillisyyden ja vapauden tilanteessa, jossa koulutusta hallitsee yhä enemmän byrokratia ja tehokkuusajattelu. Vaikka Karen toimii Semperissä nykyään johtotehtävissä, hän varaa viikoittain aikaa hyvinvointia ja itsetuntemusta tukevien kurssien vetämiseen. Lisäksi hän on kollegoidensa kanssa perustanut pienen yrityksen, joka tarjoaa vastaavia koulutuksia eri organisaatioille. Yrityksen tuotoilla he rahoittavat ilmaisia kursseja Semperin opiskelijoille.
Ongelmien selvittäminen: Kuinka kehittää ongelmanratkaisutaitojasi
(Dealing with problems: How to enhance your problem-solving skills)
Työpajassaan Karen kertoi, kuinka elämän erilaisia ongelmia olisi rakentavaa käsitellä eräänlaisen prosessin kautta. Prosessiin alussa, ongelman ilmetessä on syytä tehdä tilannekartoitus pohtien vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Tuleeko asia oikeasti tapahtumaan?
- Voinko minä tehdä jotain sille?
- Vaikuttaako se tässä ja nyt?
- Onko tosiasiallisesti minun tehtäväni ratkaista se?
Mikäli vastaukset edelliseen ovat myönteisiä, seuraa ongelmanratkaisun toinen vaihe, jossa käsitellään seuraavia kysymyksiä:
- Mieti, oletko kohdannut aiemmin samanlaisia ongelmia, joiden mahdollisia ratkaisuja voisit hyödyntää.
- Valmistaudu myös pahimpaan. Elämän ongelmat ja vastoinkäymiset on syytä pyrkiä kohtaamaan, vaikka kaikki ei aina menekään toivotun mukaisesti.
- Pyri jäsentämään ongelmasi pienempiin, helpommin käsitettäviin ja käsiteltäviin osasiin. Ratkaisemalla ongelman osanen kerrallaan pääset luultavammin suotuisaan lopputulemaan.
- Kerro ongelmastasi kaikille. Kukaan meistä ei ole oman onnensa seppä, emmekä kukaan kykene tai osaakaan ratkaista kaikkea yksinämme. Jakamalla huolesi voit löytää juuri oikeanlaista apua tai tukea joskus yllättävästäkin suunnasta.
- Luota itseesi, anna itsellesi aikaa. Asiat eivät useinkaan tapahdu kädenkäänteessä. Usein tarvitaan myös kärsivällisyyttä ja tervettä luottamusta asioiden ratkaisemiseen.

CVO Semper:
- Viisi vuotta sitten perustettu koulutuskeskus, joka toimii monessa sijainnissa Brysselin ympäristössä.
- Tavoitteena luoda uusi visio ja rakenne aikuiskoulutukselle, joka ei kilpaile muiden toimijoiden kanssa vaan pikemminkin toimii yhteistyössä niiden kanssa.
- Opetuksen pääpaino oppimisen tukemisessa.
- Myös kansainvälinen yhteistyö on aktiivista, ja Semper osallistuukin mm. erilaisiin Erasmus-projekteihin.