Kuka? Aikuis­kou­lut­ta­ja Karen Dec­kers, Brys­se­lis­tä Bel­gias­ta.
Mitä? Job sha­dowing ‑vaih­dos­sa Jyvä­läs­sä Eras­mus-ohjel­man rahoit­ta­ma­na.
Oma kuvaus: Enem­män aut­ta­ja tai val­men­ta­ja kuin ongel­man­rat­kai­si­ja. Ensi­si­jai­se­na tavoit­tee­na vah­vis­taa työs­sään opet­ta­jien ja työn­te­ki­jöi­den itse­luot­ta­mus­ta.
Kiin­nos­ta­vaa: Kat­sel­les­saan lap­se­na, kuin­ka jot­kut lap­set kiusa­si­vat toi­sia, miet­ti kiusaa­jien­kin tar­vit­se­van apua ja tukea, mikä joh­ti myö­hem­piin kou­lu­tus- ja ura­va­lin­toi­hin psy­ko­lo­gian ja sit­tem­min sosio­lo­gian parissa.


Bel­gia­lai­nen aikuis­kou­lut­ta­ja Karen Dec­kers saa­pui Jyvä­lään Eras­mus-opet­ta­ja­vaih­dos­sa loka­kuus­sa. Jyvä­läs­sä hän tutus­tui talon toi­min­taan ja piti jyvä­lä­läi­sil­le työ­pa­jan ongel­man­rat­kai­su­tai­dois­ta. Työ­pa­ja oli nimel­tään Dea­ling with problems: How to enhance your problem-sol­ving skills, ja sii­nä käy­tiin läpi ongel­man­rat­kai­sua erään­lai­se­na pro­ses­si­na omi­ne väli­vai­hei­neen. Ennen työ­pa­jaa Karen ehti istah­taa het­kek­si ker­to­maan taus­tas­taan, Bel­gian kou­lu­jär­jes­tel­mäs­tä ja vähän muustakin.


Bel­gias­sa kou­lu­tus­jär­jes­tel­mä on vah­vas­ti kah­tia­ja­kau­tu­nut: pit­käl­ti kou­lu­tuk­ses­ta vas­taa­vat yhdes­sä val­tio ja kato­li­nen kirk­ko. Val­tiol­li­set kou­lut ovat jul­ki­sen hal­lin­non alai­sia, kun taas kato­li­set kou­lut muo­dos­ta­vat oman laa­jan ja his­to­rial­li­ses­ti vah­van ver­kos­ton­sa. Näi­den kah­den rin­nal­le on syn­ty­nyt joi­ta­kin riip­pu­mat­to­mia toi­mi­joi­ta, kuten Kare­nin pää­asial­li­nen työ­nan­ta­ja CVO Sem­per.  Sem­per syn­tyi vii­si vuot­ta sit­ten, kun jouk­ko pie­niä kou­lu­ja Brys­se­lin ympä­ril­tä yhdis­tyi luo­dak­seen uuden, riip­pu­mat­to­man kou­lu­tus­kes­kuk­sen. Sem­per toi­mii samal­la jul­ki­sel­la rahoi­tuk­sel­la kuin muut­kin kou­lut, mut­ta itse­näi­sem­min ja vapaam­min, pyr­kien yhdis­tä­mään molem­pien val­lit­se­vien jär­jes­tel­mien par­haat puo­let sekä säi­lyt­tä­mään ope­tuk­sen inhi­mil­li­syy­den ja vapau­den byro­kraat­tis­ten raken­tei­den ulko­puo­lel­la. Käy­tän­nös­sä Sem­pe­rin toi­min­ta­pis­teet ovat levit­täy­ty­neet ympä­ri Brys­se­liä ja sen ympäristöä.

Jyväs­ky­läs­sä Karen vie­rai­li vajaan vii­kon ver­ran pääs­ten tutus­tu­maan Jyvä­län toi­min­taan ja sau­no­maan­kin. Suo­ma­lai­sen kult­tuu­rin hän koki bel­gia­lais­ta hil­jai­sem­mak­si ja varau­tu­neem­mak­si, mut­ta itse Jyvä­läs­sä hän koki tul­leen­sa koh­da­tuk­si oikein läm­pi­mäs­ti ja ystä­väl­li­ses­ti. Kare­nis­ta oli mie­len­kiin­tois­ta huo­ma­ta, että vaik­ka Suo­men aikuis­kou­lu­tus poik­ke­aa pal­jon Brys­se­lin käy­tän­nöis­tä, ongel­mat ovat pit­käl­ti saman­lai­sia. Sekä Suo­mes­sa että Bel­gias­sa poh­di­taan, kuin­ka rahoit­taa kou­lu­tus­ta ja samal­la huo­leh­tia ihmis­ten hen­ki­ses­tä hyvin­voin­nis­ta. Bel­gias­sa kou­lu­tuk­sen rahoi­tus­ta koh­dis­te­taan nyky­ään entis­tä vah­vem­min välit­tö­mäs­ti työl­lis­tä­vään kou­lu­tuk­seen, jol­loin ihmi­set jää­vät entis­tä enem­män vail­le apua ja tukea mie­len­ter­vey­del­lis­ten ongel­mien­sa kans­sa. CVO Sem­pe­ris­sä pai­no­te­taan yksi­lön koko­nais­val­tais­ta hyvin­voin­tia – aja­tus­ta sii­tä, että ihmi­nen ei voi oppia, jos ei voi hyvin. Jyvä­läs­sä hän on ollut vai­kut­tu­nut sii­tä, kuin­ka pal­jon kurs­seil­la koros­te­taan käsil­lä teke­mis­tä, kehon kuun­te­lua, joo­gaa ja rentoutumista.

Karen pitää CVO Sem­pe­riä yhte­nä Bel­gian mie­len­kiin­toi­sim­mis­ta aikuis­kou­lu­tus­kes­kuk­sis­ta, ja onkin ylpeä saa­des­saan työs­ken­nel­lä pai­kas­sa, joka hänen mukaan­sa pyr­kii säi­lyt­tä­mään ope­tuk­sen inhi­mil­li­syy­den ja vapau­den tilan­tees­sa, jos­sa kou­lu­tus­ta hal­lit­see yhä enem­män byro­kra­tia ja tehok­kuusa­jat­te­lu. Vaik­ka Karen toi­mii Sem­pe­ris­sä nyky­ään joh­to­teh­tä­vis­sä, hän varaa vii­koit­tain aikaa hyvin­voin­tia ja itse­tun­te­mus­ta tuke­vien kurs­sien vetä­mi­seen. Lisäk­si hän on kol­le­goi­den­sa kans­sa perus­ta­nut pie­nen yri­tyk­sen, joka tar­jo­aa vas­taa­via kou­lu­tuk­sia eri orga­ni­saa­tioil­le. Yri­tyk­sen tuo­toil­la he rahoit­ta­vat ilmai­sia kurs­se­ja Sem­pe­rin opiskelijoille.


Ongel­mien sel­vit­tä­mi­nen: Kuin­ka kehit­tää ongel­man­rat­kai­su­tai­to­ja­si
(Dea­ling with problems: How to enhance your problem-sol­ving skills)


Työ­pa­jas­saan Karen ker­toi, kuin­ka elä­män eri­lai­sia ongel­mia oli­si raken­ta­vaa käsi­tel­lä erään­lai­sen pro­ses­sin kaut­ta. Pro­ses­siin alus­sa, ongel­man ilme­tes­sä on syy­tä teh­dä tilan­ne­kar­toi­tus poh­tien vas­tauk­sia seu­raa­viin kysymyksiin:

  • Tulee­ko asia oikeas­ti tapahtumaan?
  • Voin­ko minä teh­dä jotain sille?
  • Vai­kut­taa­ko se täs­sä ja nyt?
  • Onko tosia­sial­li­ses­ti minun teh­tä­vä­ni rat­kais­ta se? 

Mikä­li vas­tauk­set edel­li­seen ovat myön­tei­siä, seu­raa ongel­man­rat­kai­sun toi­nen vai­he, jos­sa käsi­tel­lään seu­raa­via kysymyksiä:

  • Mie­ti, olet­ko koh­dan­nut aiem­min saman­lai­sia ongel­mia, joi­den mah­dol­li­sia rat­kai­su­ja voi­sit hyödyntää.
  • Val­mis­tau­du myös pahim­paan. Elä­män ongel­mat ja vas­toin­käy­mi­set on syy­tä pyr­kiä koh­taa­maan, vaik­ka kaik­ki ei aina mene­kään toi­vo­tun mukaisesti.
  • Pyri jäsen­tä­mään ongel­ma­si pie­nem­piin, hel­pom­min käsi­tet­tä­viin ja käsi­tel­tä­viin osa­siin. Rat­kai­se­mal­la ongel­man osa­nen ker­ral­laan pää­set luul­ta­vam­min suo­tui­saan lopputulemaan.
  • Ker­ro ongel­mas­ta­si kai­kil­le. Kukaan meis­tä ei ole oman onnen­sa sep­pä, emme­kä kukaan kyke­ne tai osaa­kaan rat­kais­ta kaik­kea yksi­näm­me. Jaka­mal­la huo­le­si voit löy­tää juu­ri oikean­lais­ta apua tai tukea jos­kus yllät­tä­väs­tä­kin suunnasta.
  • Luo­ta itsee­si, anna itsel­le­si aikaa. Asiat eivät usein­kaan tapah­du käden­kään­tees­sä. Usein tar­vi­taan myös kär­si­väl­li­syyt­tä ja ter­vet­tä luot­ta­mus­ta asioi­den ratkaisemiseen. 

CVO Sem­per: 

  • Vii­si vuot­ta sit­ten perus­tet­tu kou­lu­tus­kes­kus, joka toi­mii mones­sa sijain­nis­sa Brys­se­lin ympäristössä.
  • Tavoit­tee­na luo­da uusi visio ja raken­ne aikuis­kou­lu­tuk­sel­le, joka ei kil­pai­le mui­den toi­mi­joi­den kans­sa vaan pikem­min­kin toi­mii yhteis­työs­sä nii­den kanssa.
  • Ope­tuk­sen pää­pai­no oppi­mi­sen tukemisessa.
  • Myös kan­sain­vä­li­nen yhteis­työ on aktii­vis­ta, ja Sem­per osal­lis­tuu­kin mm. eri­lai­siin Erasmus-projekteihin.
Kategoriat: Uncategorized