Jyvälän kansalaisopiston ensimmäisessä omassa Erasmus+ -liikkuvuushankkeessa Oppimassa Euroopassa laulunopettaja Jaana Eloranta osallistui Kroatiassa Playful Music – Musical Play ‑kurssille.
Opettaja Jaana Eloranta kertoo kokemuksiaan kurssille osallistumisesta:
Olen Jaana Eloranta, tuntiopettaja Jyvälän Setlementin kansalaisopistossa, jossa ohjaan laulajia, äänenkäyttäjiä ja lauluryhmiä. Jyvälän kautta sain mahdollisuuden osallistua Erasmus+ ‑liikkuvuuteen. Valitsin Playful Music – Musical Play ‑kurssin Babilon Academyn tarjonnasta. Opiskelupaikakseni valikoitui Kroatian Pula, jossa vietin viikon 27.7.–4.8.2024.
Matkani alkoi Jyväskylästä bussilla Helsinkiin. Ensimmäinen lento myöhästyi, ja jatkoyhteys ehti mennä, joten päädyin Münchenin kautta Rijekaan, Kroatiaan. Sieltä jatkoin bussilla Pulaan, ja vaikka matka venyi kolmella tunnilla, ylimääräinen reissu palkitsi upeilla vuoristomaisemilla.
Saavuin majapaikkaan lopulta klo 18.30, kun alkuperäisen suunnitelman mukaan minun piti olla perillä jo aamupäivällä. Kaikki ei mennyt kuin Strömsössä, mutta seikkailu oli silti mukava.
Pulan bussiasemalta kävelin reilun kilometrin majapaikkaani. Airbnb:n asunnon turkoosi sängynpeitto oli yhtä kaunis kuin kuvissa, ja pöydältä löytyi yllätyksekseni tervetulotoivotus sekä eväitä: tuoreita sämpylöitä, kananmunia, tomaatteja, vettä ja suklaata. Kävin suihkussa, tein munakkaan ja nautin hetkestä – pienet asiat tekevät ihmeitä.

Antiikin Rooman tunnelmassa
Sitten olikin aika lähteä tutustumaan Pulan kaupunkiin. Asunto sijaitsi aivan keskustan kupeessa, ja pian tajusin olevani kaupungin sydämessä. Ympärillä oli vanhoja rakennuksia, upeita muureja, kahviloita ja kapeita kujia. Vaikka ihmisiä oli paljon, tunnelma oli rauhallinen. Hetken käveltyäni saavuin Pulan amfiteatterille. Antiikin Rooman aikaiset pylväät ja rakenteet olivat hämmästyttävän hyvässä kunnossa. Sain selville, että amfiteatterissa järjestetään konsertteja ja Pulan elokuvajuhlia. Istahdin puiston penkille, ja ympärillä kuhisi väkeä. Valot loistivat ja musiikki täytti ilman – Lenny Kravitz oli konsertoimassa amfiteatterin suurella lavalla. Kuuntelin konserttia hetken aikaa puistossa.

Olin alun perin ajatellut käydä illalla katsomassa kurssipaikkaa, mutta väsymys vei voiton. Pysähdyin pienessä ruokakaupassa ja palasin majapaikkaan, jossa nukuin hyvin ilmastoidussa ja viihtyisässä pienessä huoneessani. Aamulla nautin aamupalan ja tarkistin reitin tulevaan opiskelupaikkaani, joka sijaitsi vain 700 metrin päässä asunnostani. Pian edessäni kohosi etsimäni rakennus: Dante Alighieri Talijanska Srednja Škola, Pulan italialainen lukio (https://smsida.hr/). Koulun aulassa selvisi, että siellä järjestettiin useita Erasmus+ ‑kursseja. Ilmoittautuminen sujui lämpimässä ja ystävällisessä tunnelmassa. Löysin luokkamme kolmannesta kerroksesta, jossa tapasin uudet opiskelukaverini. Pian sukelsimme yhdessä musiikin kiehtovaan maailmaan.
Playful music — musical play
Playful Music — Musical Play ‑kurssi oli suunnattu kouluttajille ja musiikinopettajille, ja sen tavoitteena oli tutkia leikin merkitystä musiikin opetuksessa. Keskityimme musiikin psykologisiin ja hyvinvointia edistäviin vaikutuksiin sekä siihen, kuinka niitä voi hyödyntää kaikessa opetuksessa.
Teema heräsi eloon käytännön harjoitusten kautta, joissa ilo, vapaus ja luovuus olivat läsnä alusta asti. Kurssille osallistui seitsemän musiikinopettajaa Kroatiasta, Itävallasta, Slovakiasta ja Unkarista – olin ainoa suomalainen. Kurssin ohjaaja, unkarilainen Zita Martos, johdatti meidät heti kurssin ydinasioihin innostavalla otteellaan.

Ensimmäinen päivä alkoi esittelyllä, jossa paljastui, että muut opettivat lapsia, kun taas minä ohjaan aikuisia. Tämä ei ollut ongelma – totesimme, että leikillisyys ja musiikki tekevät hyvää myös aikuisille. Ensimmäisenä tehtävänä jokainen opetti ryhmälle pienen laulun, kansanlaulun tai muun mukavan pienen rallin, jota itse opettaa työssään oppilaille. Tehtävä ei ollut pelkästään laulamista – se oli vapauttava kokemus, jossa nauroimme, liikuimme ja opimme yhdessä. Opetin heille suomalaisen kansanlaulun Paimen laulaa, ja sitä on jo laulettu suomalaisin sanoin Itävallassa ja Slovakiassa. Vastaavasti esimerkiksi itävaltalaisen kurssikaverin opettama Ema lama on soinut kursseillani Jyvälässä.
Illalla meille oli järjestetty kävelykierros Pulan keskustaan. Kaupunki hurmasi historiallisilla nähtävyyksillään, kuten hyvin säilyneellä roomalaisella amfiteatterilla, Augustuksen temppelillä ja Sergiuksen kaarella. Vanhankaupungin kadut olivat viehättäviä ja tunnelma rauhallinen, vaikka ihmisiä oli paljon. Kierros päättyi tervetuliaisillallisella pienessä ravintolassa, jossa nautimme hyvästä ruoasta ja tutustuimme paremmin toisiimme.
Pedagogiikkaa ja teoriaa
Viikon aikana tutustuimme erilaisiin pedagogioihin ja opetusmenetelmiin, vaikkakin lyhyellä kurssilla ehdimme opiskella vain pintaraapaisun. Saimme kuitenkin uusia ajatuksia ja kirjavinkkejä:
David Kolb: Kokemuspohjaisen oppimisen malli
Kokas-pedagogia: Kehittää lapsen persoonallisuutta musiikin avulla
Sary-metodi: Musiikillisen ilmaisun kehittäminen yksinkertaisin säännöin
Covacs-metodi: Ammattimuusikoiden fyysisen ja henkisen hyvinvoinnin tukeminen
Apagyi-metodi: Musiikin ja kuvataiteen improvisaatiokasvatus
Musiikkiterapia: Musiikin käyttö terapeuttisena työkaluna
Kurssilla teoria vaihtui aina nopeasti käytännöksi. Taputtelimme rytmejä, lauloimme, pohdimme hiljaisuuden merkitystä musiikissa ja maalasimme musiikin herättämiä tunteita. Maalausten pohjalta kerroimme tarinoita, jotka herättivät keskustelua yksilöllisestä kokemuksesta. Me liikuimme, tanssimme, leikimme ilmapalloilla ja soitimme Boomhackers putkilla. Taittelimme veneitä samoilla ohjeilla, mutta erilaisista materiaaleista, mikä havainnollisti, kuinka jokainen opiskelija on erilainen — oppilaat ovat meidän ”materiaaleja”. Toiseksi viimeisenä kurssipäivänä teimme yhdessä laulun. Loimme sanoituksen ja sävelen yhteisvoimin 20 minuutissa. Viimeisenä päivänä esitimme laulun kaikille muille kurssilaisille.


Keskustelimme paljon leikin psykologisista ja kasvatuksellisista hyödyistä musiikin oppimisessa ja sen merkityksestä opetuksessa yleensä. Leikki on paljon enemmän kuin pelkkä hauskanpito – se tekee oppimisesta kiinnostavampaa ja tehokkaampaa, muokkaa käyttäytymistä ja asenteita sekä motivoi astumaan epämukavuusalueelle. Vaikka keskustelimme pääosin lasten opetuksesta, totesimme, että leikillisyys toimii samalla tavalla myös aikuisille.
Jokainen oppitunti herätti vilkasta keskustelua, ja tauoilla mukaan liittyi myös muiden kurssien osallistujia. Monet kurssilaiset kehuivat suomalaista koulutusta, jota heidän maissaan pidetään malliesimerkkinä. Kerroin kuitenkin myös suomalaisen koulutuksen haasteista, ja keskustelusta syntyikin varsin mielenkiintoinen. Huomasimme, että meitä kaikkia opettajia yhdisti huoli oppilaiden heikentyneestä keskittymiskyvystä. Tulimme lopulta yhteiseen päätelmään: musiikki, luovuus ja leikillisyys opetuksessa auttavat ihmistä keskittymään ja rauhoittumaan. Lapsia opettavat kokivat tämän erityisen voimakkaasti – totesimme olevamme oikean asian äärellä.
Kurssipäivät olivat tiiviitä ja kuumia. Iltaisin tapasin välillä kurssilaisia kaupungilla, ja usein kuljin myös yksin kaduilla. Kaupungin iltoja sävytti siellä täällä kaduilla soiva musiikki, mikä teki tunnelmasta erityisen.
Uusia eväitä, ystäviä ja kokemuksia
Viikko kului nopeasti ja intensiivisesti. Viimeisenä päivänä esittelimme opittuja juttuja muille Erasmus-kurssilaisille ja kuulimme, mitä he olivat oppineet omilla kursseillaan. Oli inspiroivaa nähdä, miten monipuolisia aiheita saman koulun seinien sisällä oli käsitelty.
Vaikka emme ehtineet syventyä kaikkiin kurssikuvauksessa mainittuihin teemoihin, olin tyytyväinen konkreettisiin harjoituksiin ja uusiin ideoihin, joita sain viikon varrella. Erityisen arvokkaita olivat keskustelut muiden osallistujien kanssa – huomasimme pohtivamme samoja haasteita ja ilonaiheita työhömme liittyen. Saimme toinen toisiltamme ideoita ja kiinnostavia vinkkejä liittyen musiikkiin ja opetukseen ylipäätään.
Olen iloinen, että lähdin mukaan Erasmus + liikkuvuuteen. Omassa repussa on taas paljon tutkimista, päässä paljon ajatuksia ja sain uusia tuttuja ympäri Eurooppaa! Jos kiteyttäisin kurssin sisällön yhteen lauseeseen, se olisi tämä: Musiikki ja leikillisyys kannattaa pitää mukana läpi elämän!
Jaana Eloranta




