Kuusi Jyvälän kansalaisopiston alexander-tekniikan opiskelijaa teki yhdessä opettajansa Aino Klippelin kanssa kesäkuussa 2025 viiden päivän opintomatkan Alexander Technique Centreen Galwayssa, Irlannissa. Tämä ryhmäliikkuvuus oli osa Jyvälän Erasmus+ liikkuvuushanketta Osaamisen vahvistajat oppivat uutta.

Opintomatkan tavoitteena oli vertais- ja yhteisöllisen oppimisen vahvistaminen sekä kokemusten vaihtaminen matkakumppaneiden kesken. Opintomatkan kohde tarjosi matkalaisille ainutlaatuisen mahdollisuuden keskustella ja oppia Alexander-tekniikasta tekniikan alkuperäisellä eli englannin kielellä koulun opettajien ja Alexander-opettajiksi opiskelevien kanssa. Tavoitteena oli myös oppia soveltamaan Alexander-tekniikkaa arjen tilanteissa, kuten kävelyssä, musisoinnissa ja vieraan kielen puhumisessa.
Kaksi reissun osallistujaa kertoo matkasta:

”Irlannin matka oli aivan ihana. Meitä suosivat myös säät; aurinkoa joka päivä ja niin lämmintä että pakatut lämpimät vaatteet sai unohtaa laukkuun. Meillä kävi todella hyvä tuuri säiden suhteen; ei ollut paikallisten mukaan lainkaan tavallista tuollainen aurinkopäivien putki Irlannissa.”
Mitä reissusta jäi päällimmäisenä mieleen?
Ryhmämme hyvä ilmapiiri sekä yhteinen kiinnostus ja innostus opiskella Alexander-tekniikkaa. Koulutuksen hyväksyvä ja kannustava ilmapiiri. Opetuksessa otettiin hyvin huomioon ennalta lähettämämme toiveet ja opetuksessa joustettiin hyvällä tavalla tilanteen ja oppimistoiveidemme mukaan. Meidät otettiin koulussa vastaan ystävällisen innostuneesti ja ryhmämme toimi hyvin yhdessä koulun opettajien ja opiskelijoiden kanssa.
Mieleen jäi myös ilo ja kiitollisuus, että saimme tutustua koulun johtajaan Richard Brennaniin ja hänen lempeään tapaansa opettaa Alexander-tekniikkaa. Myös hänen opiskelijoidensa ja jo valmistuneiden oppilaiden kohtaamiset jäivät mieleen. Jokaiselta heiltä sai ajateltavaa ja uusia näkökulmia Alexander-tekniikkaan.
Mikä reissussa oli parasta?
Vaativat, mutta hauskat ja kannustavat oppitunnit. Tutustuminen moneen uuteen Alexander-tekniikan opettajaan ja opiskelijaan. Keskustelut Alexander-tekniikasta oppitunneilla ja niiden ulkopuolella. Ehkä parasta olikin juuri nämä kohtaamiset, tutustumiset uusiin ihmisiin ja heidän tapansa opettaa Alexander-tekniikkaa.
Miten teidän ryhmänne toimi matkalla?
Erinomaisesti. Koulutuksessa kannustimme toisiamme. Jokaisen toiveita kuunneltiin ja järjestettiin yhteiset retket ja muut tekemiset yhteistyössä.

Asuimme hieman eri paikoissa, mutta tämä ei haitannut. Meillä oli aina opetukset koululla ja sen jälkeen saatoimme käydä syömässä tai muualla yhdessä, ketkä halusivat. Tuntui että oli vapaus lähteä mukaan tai jos halusi omaa aikaa koulun jälkeen, sekin oli mahdollista. Paikalliset kuljettivat meitä ja näyttivät paikkoja, mikä oli todella mukavaa. Opintomatkalaiset kutsuttiin mm. pieneen pubiin Connemarassa, jossa yksi matkalaisista lauloi paikallisten kanssa.

Lisäksi opettajamme Aino piti meistä hyvää huolta ja neuvoi aina, jos oli jotain kysyttävää. Aino on helmi sekä opettajana että ihmisenä. Arvostin hänen hienoa matkanjohtajuuttaan todella paljon!
Koetko oppineesi reissussa jotakin ja jos, niin mitä?
Opin vastuunottoa omalta osaltani ryhmän toiminnasta ja toimivuudesta. Ymmärrykseni Alexander-tekniikasta syveni. Opin tilan luomista opettajan ja opiskelijan vuorovaikutukseen Alexander-tekniikkaa opiskeltaessa. Opin tunnistamaan omia haitallisia reagointitapojani opetus- ja esiintymistilanteissa ja osaamiseni Alexander-tekniikan työvälineiden käytössä näiden haitallisten reagointitapojen lieventämiseen hioutui. Sain itsevarmuutta Alexander-tekniikan periaatteiden käyttöön erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.
Koen, että kurssilla opittua voin ottaa käyttööni ammatissani sekä myös arkisissa askareissa. Huomaan, että olen saanut työhöni eväitä, miten saada jokin asia sujumaan vieläkin helpommin ja luonnollisemmin. Tämä on ollut inspiroivaa. Myös tietynlaista meditatiivista rauhoittumista koen, että sain matkalta, keinoja rauhoittumiseen arjen keskellä.
Kaiken kaikkiaan matka oli tosi upea ja antoi paljon enemmän kuin mitä osasimme ikinä toivoa.