Kuusi Jyvä­län kan­sa­lais­opis­ton alexan­der-tek­nii­kan opis­ke­li­jaa teki yhdes­sä opet­ta­jan­sa Aino Klip­pe­lin kans­sa kesä­kuus­sa 2025 vii­den päi­vän opin­to­mat­kan Alexan­der Tech­nique Cent­reen Galways­sa, Irlan­nis­sa. Tämä ryh­mä­liik­ku­vuus oli osa Jyvä­län Eras­mus+ liik­ku­vuus­han­ket­ta Osaa­mi­sen vah­vis­ta­jat oppi­vat uutta. 

Opin­to­mat­kan tavoit­tee­na oli ver­tais- ja yhtei­söl­li­sen oppi­mi­sen vah­vis­ta­mi­nen sekä koke­mus­ten vaih­ta­mi­nen mat­ka­kump­pa­nei­den kes­ken. Opin­to­mat­kan koh­de tar­jo­si mat­ka­lai­sil­le ainut­laa­tui­sen mah­dol­li­suu­den kes­kus­tel­la ja oppia Alexan­der-tek­nii­kas­ta tek­nii­kan alku­pe­räi­sel­lä eli englan­nin kie­lel­lä kou­lun opet­ta­jien ja Alexan­der-opet­ta­jik­si opis­ke­le­vien kans­sa. Tavoit­tee­na oli myös oppia sovel­ta­maan Alexan­der-tek­niik­kaa arjen tilan­teis­sa, kuten käve­lys­sä, musi­soin­nis­sa ja vie­raan kie­len puhumisessa.

Kaksi reissun osallistujaa kertoo matkasta:

”Irlan­nin mat­ka oli aivan iha­na. Mei­tä suo­si­vat myös säät; aurin­koa joka päi­vä ja niin läm­min­tä että paka­tut läm­pi­mät vaat­teet sai unoh­taa lauk­kuun. Meil­lä kävi todel­la hyvä tuu­ri säi­den suh­teen; ei ollut pai­kal­lis­ten mukaan lain­kaan taval­lis­ta tuol­lai­nen aurin­ko­päi­vien put­ki Irlannissa.”

Mitä reis­sus­ta jäi pääl­lim­mäi­se­nä mieleen?

 

Ryh­mäm­me hyvä ilma­pii­ri sekä yhtei­nen kiin­nos­tus ja innos­tus opis­kel­la Alexan­der-tek­niik­kaa. Kou­lu­tuk­sen hyväk­sy­vä ja kan­nus­ta­va ilma­pii­ri. Ope­tuk­ses­sa otet­tiin hyvin huo­mioon ennal­ta lähet­tä­mäm­me toi­veet ja ope­tuk­ses­sa jous­tet­tiin hyväl­lä taval­la tilan­teen ja oppi­mis­toi­vei­dem­me mukaan. Mei­dät otet­tiin kou­lus­sa vas­taan ystä­väl­li­sen innos­tu­nees­ti ja ryh­mäm­me toi­mi hyvin yhdes­sä kou­lun opet­ta­jien ja opis­ke­li­joi­den kanssa.

Mie­leen jäi myös ilo ja kii­tol­li­suus, että saim­me tutus­tua kou­lun joh­ta­jaan Ric­hard Bren­na­niin ja hänen lem­pe­ään tapaan­sa opet­taa Alexan­der-tek­niik­kaa. Myös hänen opis­ke­li­joi­den­sa ja jo val­mis­tu­nei­den oppi­lai­den koh­taa­mi­set jäi­vät mie­leen. Jokai­sel­ta heil­tä sai aja­tel­ta­vaa ja uusia näkö­kul­mia Alexander-tekniikkaan.

Mikä reis­sus­sa oli parasta?

 

Vaa­ti­vat, mut­ta haus­kat ja kan­nus­ta­vat oppi­tun­nit. Tutus­tu­mi­nen moneen uuteen Alexan­der-tek­nii­kan opet­ta­jaan ja opis­ke­li­jaan. Kes­kus­te­lut Alexan­der-tek­nii­kas­ta oppi­tun­neil­la ja nii­den ulko­puo­lel­la. Ehkä paras­ta oli­kin juu­ri nämä koh­taa­mi­set, tutus­tu­mi­set uusiin ihmi­siin ja hei­dän tapan­sa opet­taa Alexander-tekniikkaa. 

Miten tei­dän ryh­män­ne toi­mi matkalla?

Erin­omai­ses­ti. Kou­lu­tuk­ses­sa kan­nus­tim­me toi­siam­me. Jokai­sen toi­vei­ta kuun­nel­tiin ja jär­jes­tet­tiin yhtei­set ret­ket ja muut teke­mi­set yhteistyössä.

Asuim­me hie­man eri pai­kois­sa, mut­ta tämä ei hai­tan­nut. Meil­lä oli aina ope­tuk­set kou­lul­la ja sen jäl­keen saa­toim­me käy­dä syö­mäs­sä tai muu­al­la yhdes­sä, ket­kä halusi­vat. Tun­tui että oli vapaus läh­teä mukaan tai jos halusi omaa aikaa kou­lun jäl­keen, sekin oli mah­dol­lis­ta. Pai­kal­li­set kul­jet­ti­vat mei­tä ja näyt­ti­vät paik­ko­ja, mikä oli todel­la muka­vaa. Opin­to­mat­ka­lai­set kut­sut­tiin mm. pie­neen pubiin Con­ne­ma­ras­sa, jos­sa yksi mat­ka­lai­sis­ta lau­loi pai­kal­lis­ten kanssa.

Lisäk­si opet­ta­jam­me Aino piti meis­tä hyvää huol­ta ja neu­voi aina, jos oli jotain kysyt­tä­vää. Aino on hel­mi sekä opet­ta­ja­na että ihmi­se­nä. Arvos­tin hänen hie­noa mat­kan­joh­ta­juut­taan todel­la paljon!

Koet­ko oppi­nee­si reis­sus­sa jota­kin ja jos, niin mitä?

Opin vas­tuun­ot­toa omal­ta osal­ta­ni ryh­män toi­min­nas­ta ja toi­mi­vuu­des­ta. Ymmär­ryk­se­ni Alexan­der-tek­nii­kas­ta syve­ni. Opin tilan luo­mis­ta opet­ta­jan ja opis­ke­li­jan vuo­ro­vai­ku­tuk­seen Alexan­der-tek­niik­kaa opis­kel­taes­sa. Opin tun­nis­ta­maan omia hai­tal­li­sia rea­goin­ti­ta­po­ja­ni ope­tus- ja esiin­ty­mis­ti­lan­teis­sa ja osaa­mi­se­ni Alexan­der-tek­nii­kan työ­vä­li­nei­den käy­tös­sä näi­den hai­tal­lis­ten rea­goin­ti­ta­po­jen lie­ven­tä­mi­seen hiou­tui. Sain itse­var­muut­ta Alexan­der-tek­nii­kan peri­aat­tei­den käyt­töön eri­lai­sis­sa vuorovaikutustilanteissa.

Koen, että kurs­sil­la opit­tua voin ottaa käyt­töö­ni amma­tis­sa­ni sekä myös arki­sis­sa aska­reis­sa. Huo­maan, että olen saa­nut työ­hö­ni eväi­tä, miten saa­da jokin asia suju­maan vie­lä­kin hel­pom­min ja luon­nol­li­sem­min. Tämä on ollut ins­pi­roi­vaa. Myös tie­tyn­lais­ta medi­ta­tii­vis­ta rau­hoit­tu­mis­ta koen, että sain mat­kal­ta, kei­no­ja rau­hoit­tu­mi­seen arjen keskellä.

Kai­ken kaik­ki­aan mat­ka oli tosi upea ja antoi pal­jon enem­män kuin mitä osa­sim­me iki­nä toivoa.

Kategoriat: Uncategorized