Osana Jyvälän kansalaisopiston Erasmus+ liikkuvuushanketta Osaamisen vahvistajat oppivat uutta Alexander-tekniikan opettaja Aino Klippel osallistui helmikuun talvilomaviikolla viiden päivän ammatilliseen täydennyskoulutukseen Alexander Technique Centressä Berliinissä. Viikko oli hyvä irtiotto arjesta ja tarjosi mahdollisuuden kollegoiden kohtaamiseen ja uuden oppimiseen.
Alexander Technique Centren Post graduate training ‑kurssilla oli kahdeksan osallistujaa, joista suurin osa tuli Saksasta ja Itävallasta. Osa osallistujista oli Ainolle tuttuja jo omalta opiskeluajalta Lontoosta. Joukossa oli sekä pitkään tekniikkaa jo opettaneita konkareita että vielä opiskelevia, jotka olivat harjoittelemassa tekniikan opettamista ohjatusti. Aino kertoo, että alexander-tekniikan opettamisessa olennaista onkin toistuva toisten opettajien kohtaaminen ja toisilta oppiminen. Tämä vahvistaa ja ylläpitää ammattitaitoa ja tarjoaa myös mahdollisuuden jakaa omaa osaamistaan. Samalla myös oman alan verkostot vahvistuvat.
Viikkoon sisältyi paljon ajatusten vaihtoa ja käytännön harjoittelua:
”Me kutsutaan sitä työvaihdoksi, että tehdään vuorotellen toistemme kanssa töitä, toinen on opettajan roolissa ja toinen opetettavan roolissa ja siinä voi antaa palautetta ja keskustella, myös siitä mitä erilaisia opetusmenetelmiä käyttää”, kertoo Aino.
Kurssiin kuului myös koulun johtajan, Jonathan Sheratten, yksilöopetusta mm. kosketuksella ohjaamisesta, joka on yksi keskeinen osa alexander-tekniikan opettajan käyttämistä menetelmistä.
Erityisenä teemana kurssilla olivat stressinhallintataidot ja niiden vahvistaminen alexander-tekniikan avulla. Osallistujat keskustelivat ja kokeilivat käytännössä, miten opettaja voisi tietoisesti vahvistaa oppilaan stressinhallintakykyjä mm. äänenkäyttöön, kävelemiseen, istumiseen tai seisomiseen liittyvin tai palautumisharjoituksin.
Post graduate training ‑kurssi oli antoisa viiden päivän täydennyskoulutus, jossa pääsi tapaamaan kollegoita, ja jossa oli mahdollisuus kuulla ja keskustella alexander-tekniikan uusista tekniikoista, lähestymistavoista ja havainnointimenetelmistä sekä kokeilla niitä käytännössä. Aino kertoo, että oli myös mukavaa olla kerrankin vain opiskelijana, ei ollut tarvetta ottaa vastuuta ryhmän johtamisesta, vaan siitä huolehti hyvin koulun johtaja. Samalla opetustyötä pystyi havainnoimaan itse oppilaana. Toki, kun kurssille osallistui monia jo pitkään opetustyötä tehneitä, oli osalla välillä haastetta pysyä oppilaan roolissa. Tästä myös vitsailtiin viikon aikana yhdessä: miten tärkeää opettajan on olla oikeassa, kun se on edelleen osa oma työroolia.