Osa­na Jyvä­län kan­sa­lais­opis­ton Eras­mus+ liik­ku­vuus­han­ket­ta Osaa­mi­sen vah­vis­ta­jat oppi­vat uut­ta Alexan­der-tek­nii­kan opet­ta­ja Aino Klip­pel osal­lis­tui hel­mi­kuun tal­vi­lo­ma­vii­kol­la vii­den päi­vän amma­til­li­seen täy­den­nys­kou­lu­tuk­seen Alexan­der Tech­nique Cent­res­sä Ber­lii­nis­sä. Viik­ko oli hyvä irtiot­to arjes­ta ja tar­jo­si mah­dol­li­suu­den kol­le­goi­den koh­taa­mi­seen ja uuden oppimiseen.

Alexan­der Tech­nique Cent­ren Post gra­dua­te trai­ning ‑kurs­sil­la oli kah­dek­san osal­lis­tu­jaa, jois­ta suu­rin osa tuli Sak­sas­ta ja Itä­val­las­ta. Osa osal­lis­tu­jis­ta oli Ainol­le tut­tu­ja jo omal­ta opis­ke­lua­jal­ta Lon­toos­ta. Jou­kos­sa oli sekä pit­kään tek­niik­kaa jo opet­ta­nei­ta kon­ka­rei­ta että vie­lä opis­ke­le­via, jot­ka oli­vat har­joit­te­le­mas­sa tek­nii­kan opet­ta­mis­ta ohja­tus­ti. Aino ker­too, että alexan­der-tek­nii­kan opet­ta­mi­ses­sa olen­nais­ta onkin tois­tu­va tois­ten opet­ta­jien koh­taa­mi­nen ja toi­sil­ta oppi­mi­nen. Tämä vah­vis­taa ja yllä­pi­tää ammat­ti­tai­toa ja tar­jo­aa myös mah­dol­li­suu­den jakaa omaa osaa­mis­taan. Samal­la myös oman alan ver­kos­tot vahvistuvat.

Viik­koon sisäl­tyi pal­jon aja­tus­ten vaih­toa ja käy­tän­nön harjoittelua:

”Me kut­su­taan sitä työ­vaih­dok­si, että teh­dään vuo­ro­tel­len tois­tem­me kans­sa töi­tä, toi­nen on opet­ta­jan roo­lis­sa ja toi­nen ope­tet­ta­van roo­lis­sa ja sii­nä voi antaa palau­tet­ta ja kes­kus­tel­la, myös sii­tä mitä eri­lai­sia ope­tus­me­ne­tel­miä käyt­tää”, ker­too Aino.

Kurs­siin kuu­lui myös kou­lun joh­ta­jan, Jonat­han She­rat­ten, yksi­lö­ope­tus­ta mm. kos­ke­tuk­sel­la ohjaa­mi­ses­ta, joka on yksi kes­kei­nen osa alexan­der-tek­nii­kan opet­ta­jan käyt­tä­mis­tä menetelmistä.

Eri­tyi­se­nä tee­ma­na kurs­sil­la oli­vat stres­sin­hal­lin­ta­tai­dot ja nii­den vah­vis­ta­mi­nen alexan­der-tek­nii­kan avul­la. Osal­lis­tu­jat kes­kus­te­li­vat ja kokei­li­vat käy­tän­nös­sä, miten opet­ta­ja voi­si tie­toi­ses­ti vah­vis­taa oppi­laan stres­sin­hal­lin­ta­ky­ky­jä mm. äänen­käyt­töön, käve­le­mi­seen, istu­mi­seen tai sei­so­mi­seen liit­ty­vin tai palautumisharjoituksin.

Post gra­dua­te trai­ning ‑kurs­si oli antoi­sa vii­den päi­vän täy­den­nys­kou­lu­tus, jos­sa pää­si tapaa­maan kol­le­goi­ta, ja jos­sa oli mah­dol­li­suus kuul­la ja kes­kus­tel­la alexan­der-tek­nii­kan uusis­ta tek­nii­kois­ta, lähes­ty­mis­ta­vois­ta ja havain­noin­ti­me­ne­tel­mis­tä sekä kokeil­la nii­tä käy­tän­nös­sä. Aino ker­too, että oli myös muka­vaa olla ker­ran­kin vain opis­ke­li­ja­na, ei ollut tar­vet­ta ottaa vas­tuu­ta ryh­män joh­ta­mi­ses­ta, vaan sii­tä huo­leh­ti hyvin kou­lun joh­ta­ja. Samal­la ope­tus­työ­tä pys­tyi havain­noi­maan itse oppi­laa­na. Toki, kun kurs­sil­le osal­lis­tui monia jo pit­kään ope­tus­työ­tä teh­nei­tä, oli osal­la välil­lä haas­tet­ta pysyä oppi­laan roo­lis­sa. Täs­tä myös vit­sail­tiin vii­kon aika­na yhdes­sä: miten tär­ke­ää opet­ta­jan on olla oikeas­sa, kun se on edel­leen osa oma työroolia.

Kategoriat: Uncategorized