Jyvä­län kan­sa­lais­opis­ton Eras­mus+ liik­ku­vuus­han­ke Osaa­mi­sen vah­vis­ta­jat oppi­vat uut­ta tar­jo­si tou­ko­kuus­sa mah­dol­li­suu­den ottaa vii­kon tau­ko arki­ses­ta työs­tä ja kes­kit­tyä mui­den euroop­pa­lais­ten kol­le­goi­den kans­sa resi­liens­sin ja hyvin­voin­nin vah­vis­ta­mi­seen. Euro­pass Teac­her Aca­de­myn jär­jes­tä­mä kuu­den päi­vän Resi­lience and Well-being Strengths for Teac­hers ‑kurs­si Barce­lo­nas­sa ajoit­tui sopi­vas­ti kol­mi­sen viik­koa ennen kesä­lo­man alka­mis­ta, joten sin­ne­pä siis.

Pit­kä ja moni­nai­nen koro­na-aika ja koh­ta sen perään tul­leet isot rahoi­tus­leik­kauk­set ovat opis­to­maa­il­mas­sa vii­me vuo­si­na tes­tan­neet ja koe­tel­leet­kin muu­tok­sen­sie­to­ky­kyä ja pis­tä­neet miet­ti­mään monen­lai­sia luo­via­kin rat­kai­su­ja. Oma pää ja toi­min­ta­ky­ky ovat säi­ly­neet koh­tuul­li­si­na, mut­ta usein mie­tin, miten voi­sin vie­lä parem­min tukea opis­ton opet­ta­jia näis­sä muu­tok­sis­sa. Heil­le­hän esim. tun­ti­leik­kauk­set tar­koit­ta­vat hyvin kon­kreet­ti­ses­ti myös tulo­jen pienentymistä.

Rambla de Cata­lu­ny­an var­rel­la ole­vaan kou­lu­tus­ti­laan kokoon­tui kurs­sin alkaes­sa eri ikäi­siä nai­sia kuu­des­ta eri maas­ta. Suu­rin osa oli eri ainei­den opet­ta­jia perus­kou­lus­ta ja lukios­ta, mut­ta jou­kos­sa oli myös mm. kou­lun sosi­aa­li­työn­te­ki­jä ja psy­ko­lo­gi. Vaik­ka työ­teh­tä­vät ja eri mai­den ope­tus­kult­tuu­rit ja ‑käy­tän­nöt jon­kin ver­ran vaih­te­li­vat, huo­ma­sim­me omia orga­ni­saa­tioi­ta ja työ­teh­tä­viä esi­tel­les­säm­me, että myös yhdis­tä­viä teki­jöi­tä oli paljon. 

Opet­ta­ja aloit­ti kurs­sin kata­lo­nia­lai­sel­la sanon­nal­la ”poc a poc” ja sitä muis­tut­te­lim­me mie­liin use­aan ker­taan vii­kon aika­na. Asiat ete­ne­vät pik­ku­hil­jaa, vähän ker­ral­laan, pie­nin aske­lin eli poc a poc. Täl­lai­nen asen­ne tuo mie­len­rau­haa hätäi­sel­le ja sopi hyvin kuvaa­maan myös ren­toa ja sal­li­vaa ilma­pii­riä, mikä kurs­sil­la vallitsi.

Tutus­tuim­me kurs­sin aika­na eri­lai­sia har­joi­tuk­sia teh­den ja kes­kus­tel­len tapoi­hin tukea resi­liens­siä ja samal­la vah­vis­taa hyvin­voin­tia. Opim­me, että resi­liens­si on toi­min­taa: kykyä toi­mia suh­tees­sa ympä­ris­töön. Hyvin­voin­ti puo­les­taan on tun­ne, joka täs­tä toi­min­ta­ky­vyn säi­ly­mi­ses­tä syn­tyy. Kos­ka molem­mat käsit­teet ovat haas­ta­via ja vähän ympä­ri­pyö­rei­tä, lähes­tyim­me nii­tä kurs­sil­la mm. tut­ki­mal­la omia arvo­jam­me, voi­ma­va­ro­ja ja vah­vuuk­siam­me sekä omia moni­nai­sia roo­le­jam­me kouluttajina. 

Luon­teen­vah­vuu­det.

Kou­lu­tus­suun­nit­te­li­jan työrooli.

Kuun­te­lim­me omaa sisäis­tä puhet­tam­me ja kokei­lim­me muut­taa sitä ja tutus­tuim­me posi­tii­vi­seen peda­go­giik­kaan sekä muut­tu­mat­to­muu­den ja kas­vun asen­tei­den (fixed and growht mind­set) eroi­hin. Raken­sim­me yhdes­sä tor­ne­ja pape­riar­keis­ta, joil­le kir­ja­sim­me mei­tä yhdis­tä­viä asioi­ta, otim­me kuvia ja seli­tim­me nii­tä, teim­me musiik­kia keholla.

Kurs­sin sisäl­löis­sä oli jon­kin ver­ran jo ennes­tään itsel­le tut­tu­ja asioi­ta, mut­ta kes­kit­ty­mi­nen kuu­den päi­vän ver­ran näi­hin tee­moi­hin yhdes­sä ennes­tään tun­te­mat­to­mien ope­tusih­mis­ten kans­sa ja vie­raal­la kie­lel­lä oli inten­sii­vis­tä ja antoi­saa sekä hyvä irtiot­to omas­ta opis­toar­jes­ta. Ehkä paras­ta vii­kon aika­na oli oman työn sekä omien suh­tau­tu­mis­ta­po­jen ja asenteiden

tar­kas­te­lu pie­nen etäi­syy­den pääs­tä. Ja yhdes­sä tois­ten kans­sa. Oli myös mie­len­kiin­tois­ta kuul­la, miten itse sanoit­taa omaa työ­tään ihmi­sil­le, joi­ta ei ole ennen tavan­nut. Pal­kit­se­vaa oli myös ihan onnis­tu­nut itsek­seen ulko­mail­le mat­kai­lu, mitä en ollut teh­nyt useam­paan vuosikymmeneen.

Ja Barce­lo­na! Suun­ta­sin heti ensim­mäi­se­nä kurs­si­päi­vä­nä koh­ti Sagra­da Fami­li­aa, ehkä ikui­ses­ti kes­ke­ne­räis­tä kirk­koa, joka edel­li­sel­lä lyhyel­lä reis­sul­la­ni jäi näke­mät­tä. Kir­kon suun­ni­tel­leen Anto­ni Gau­din mukaan kir­kon val­mis­tu­mi­sel­la ei ylä­ker­ran tilaa­jal­le ole kii­ret­tä. Ehkä täs­sä­kin näkyy sama kata­lo­nia­lai­nen asen­ne: poc a poc.

Asta Nie­mi
kou­lu­tus­suun­nit­te­li­ja
Jyvä­län kansalaisopisto

Kategoriat: Uncategorized