Jyvälän kansalaisopiston Erasmus+ liikkuvuushanke Osaamisen vahvistajat oppivat uutta tarjosi toukokuussa mahdollisuuden ottaa viikon tauko arkisesta työstä ja keskittyä muiden eurooppalaisten kollegoiden kanssa resilienssin ja hyvinvoinnin vahvistamiseen. Europass Teacher Academyn järjestämä kuuden päivän Resilience and Well-being Strengths for Teachers ‑kurssi Barcelonassa ajoittui sopivasti kolmisen viikkoa ennen kesäloman alkamista, joten sinnepä siis.
Pitkä ja moninainen korona-aika ja kohta sen perään tulleet isot rahoitusleikkaukset ovat opistomaailmassa viime vuosina testanneet ja koetelleetkin muutoksensietokykyä ja pistäneet miettimään monenlaisia luoviakin ratkaisuja. Oma pää ja toimintakyky ovat säilyneet kohtuullisina, mutta usein mietin, miten voisin vielä paremmin tukea opiston opettajia näissä muutoksissa. Heillehän esim. tuntileikkaukset tarkoittavat hyvin konkreettisesti myös tulojen pienentymistä.
Rambla de Catalunyan varrella olevaan koulutustilaan kokoontui kurssin alkaessa eri ikäisiä naisia kuudesta eri maasta. Suurin osa oli eri aineiden opettajia peruskoulusta ja lukiosta, mutta joukossa oli myös mm. koulun sosiaalityöntekijä ja psykologi. Vaikka työtehtävät ja eri maiden opetuskulttuurit ja ‑käytännöt jonkin verran vaihtelivat, huomasimme omia organisaatioita ja työtehtäviä esitellessämme, että myös yhdistäviä tekijöitä oli paljon.

Opettaja aloitti kurssin katalonialaisella sanonnalla ”poc a poc” ja sitä muistuttelimme mieliin useaan kertaan viikon aikana. Asiat etenevät pikkuhiljaa, vähän kerrallaan, pienin askelin eli poc a poc. Tällainen asenne tuo mielenrauhaa hätäiselle ja sopi hyvin kuvaamaan myös rentoa ja sallivaa ilmapiiriä, mikä kurssilla vallitsi.
Tutustuimme kurssin aikana erilaisia harjoituksia tehden ja keskustellen tapoihin tukea resilienssiä ja samalla vahvistaa hyvinvointia. Opimme, että resilienssi on toimintaa: kykyä toimia suhteessa ympäristöön. Hyvinvointi puolestaan on tunne, joka tästä toimintakyvyn säilymisestä syntyy. Koska molemmat käsitteet ovat haastavia ja vähän ympäripyöreitä, lähestyimme niitä kurssilla mm. tutkimalla omia arvojamme, voimavaroja ja vahvuuksiamme sekä omia moninaisia roolejamme kouluttajina.


Luonteenvahvuudet.
Koulutussuunnittelijan työrooli.
Kuuntelimme omaa sisäistä puhettamme ja kokeilimme muuttaa sitä ja tutustuimme positiiviseen pedagogiikkaan sekä muuttumattomuuden ja kasvun asenteiden (fixed and growht mindset) eroihin. Rakensimme yhdessä torneja paperiarkeista, joille kirjasimme meitä yhdistäviä asioita, otimme kuvia ja selitimme niitä, teimme musiikkia keholla.
Kurssin sisällöissä oli jonkin verran jo ennestään itselle tuttuja asioita, mutta keskittyminen kuuden päivän verran näihin teemoihin yhdessä ennestään tuntemattomien opetusihmisten kanssa ja vieraalla kielellä oli intensiivistä ja antoisaa sekä hyvä irtiotto omasta opistoarjesta. Ehkä parasta viikon aikana oli oman työn sekä omien suhtautumistapojen ja asenteiden
tarkastelu pienen etäisyyden päästä. Ja yhdessä toisten kanssa. Oli myös mielenkiintoista kuulla, miten itse sanoittaa omaa työtään ihmisille, joita ei ole ennen tavannut. Palkitsevaa oli myös ihan onnistunut itsekseen ulkomaille matkailu, mitä en ollut tehnyt useampaan vuosikymmeneen.

Ja Barcelona! Suuntasin heti ensimmäisenä kurssipäivänä kohti Sagrada Familiaa, ehkä ikuisesti keskeneräistä kirkkoa, joka edellisellä lyhyellä reissullani jäi näkemättä. Kirkon suunnitelleen Antoni Gaudin mukaan kirkon valmistumisella ei yläkerran tilaajalle ole kiirettä. Ehkä tässäkin näkyy sama katalonialainen asenne: poc a poc.
Asta Niemi
koulutussuunnittelija
Jyvälän kansalaisopisto